ویژهی اربعین / چکیدهی گفتوگو با حجتالاسلام و المسلمین آقاتهرانی
چکیدهی گفتوگو
· باید پیامبر را در وسط یک اجتماع عظیم از انسانها در امالقری یعنی مکهی معظمه دید که مردمش به طور معمول مشرک هستند و بتپرست.
· مشرکانی که صاحب فهم و هوش بودند هم ایمان میآوردند؛ ولی آنهایی که گوشهای کَری داشتند... نمیآمدند و نیامدند.
· کسانی که با پیامبر درگیر میشوند همین کفار هستند. · بعد از پیامبر، امیرالمؤمنین(ع)، با منافقین دعوا داشتند. چه قبل از خلافت و چه بعد از آن.
· هرچه از زمان پیروزی انقلاب فاصله میگیریم، درگیریها، درگیریهای منافقانهتر و پیچیدهتری میشود.
· کافر در فضایی که قدرت اسلام مطرح میشود، مجبور است منافقانه عمل کند ولی همچنان کافر است.
· اولین فرمانی که ابن سعد میدهد این است که "ای لشگر خدا سوار شوید و شما را بشارت باد بر بهشت". مگر میگوید من منکر معاد و قیامت هستم؟ منکر خدا هستم؟
· امام حسین(ع) میگویند که دین، یک ذرهی شیرینی به زبان اینها زده است. چیزی از زندگی نیافتند که پایش بایستند.
· یکیاش دنیازدگی است، دومی شیطان که بهعنوان عامل بیرونی تأثیرگذار است و سوم هوای نفس به عنوان عامل درونی.
· الان در کشور ما خطر جدی برای بچه مسلمانها خطر نفاق است.
· یکی از بزرگان میگفت: اگر نفس مثلاً حدود دو متر باشد، شیطان حدود دو سانتیمتر است.
· یکی از ابزارهای شیطان این است که آدم را به دنیا بَند میکند؛ یعنی همان دنیازدگی.
· وقتی دنیا زینت داده شد، نتیجهی آن ابتلای انسان به غفلت است. ریشهی تمام مفاسد غفلت است که انسان دیگر حیات معنوی نخواهد داشت.
· اینها امتحانهای خداست... همینکه اقتصادمان مشکل پیدا کند، فریاد که آقا ول کن، این هم شد مملکت؟ اینهمه خون و شهید را حاضریم بریزیم دور بهخاطر شکممان.
· گاهی خدا میگوید که بچهات باید برود جبهه؛ چند تای ما حاضریم که بچهمان را بفرستیم.
· خواب مؤمن یعنی یک لحظه غافل شدن. همین که داد بزنید، از جا میپرد و دیگر توقف نمیکند.
· ذکر موجب یادآوری میشود، هرچه میخواهد باشد. میتواند تلاوت قرآن یا جلسات امام حسین(ع) باشد.
· نکتهای که آقا در این بحث به عنوان آسیب مطرح میکنند، نه خودِ مال، نه خودِ مقام، نه خودِ صحابی بودن... اینها خطر نیست بلکه ابزارهایی در دست ماست. آنچه که موجب غفلت میشود، تعلقهاست.
· باید پیامبر را در وسط یک اجتماع عظیم از انسانها در امالقری یعنی مکهی معظمه دید که مردمش به طور معمول مشرک هستند و بتپرست.
· مشرکانی که صاحب فهم و هوش بودند هم ایمان میآوردند؛ ولی آنهایی که گوشهای کَری داشتند... نمیآمدند و نیامدند.
· کسانی که با پیامبر درگیر میشوند همین کفار هستند. · بعد از پیامبر، امیرالمؤمنین(ع)، با منافقین دعوا داشتند. چه قبل از خلافت و چه بعد از آن.
· هرچه از زمان پیروزی انقلاب فاصله میگیریم، درگیریها، درگیریهای منافقانهتر و پیچیدهتری میشود.
· کافر در فضایی که قدرت اسلام مطرح میشود، مجبور است منافقانه عمل کند ولی همچنان کافر است.
· اولین فرمانی که ابن سعد میدهد این است که "ای لشگر خدا سوار شوید و شما را بشارت باد بر بهشت". مگر میگوید من منکر معاد و قیامت هستم؟ منکر خدا هستم؟
· امام حسین(ع) میگویند که دین، یک ذرهی شیرینی به زبان اینها زده است. چیزی از زندگی نیافتند که پایش بایستند.
· یکیاش دنیازدگی است، دومی شیطان که بهعنوان عامل بیرونی تأثیرگذار است و سوم هوای نفس به عنوان عامل درونی.
· الان در کشور ما خطر جدی برای بچه مسلمانها خطر نفاق است.
· یکی از بزرگان میگفت: اگر نفس مثلاً حدود دو متر باشد، شیطان حدود دو سانتیمتر است.
· یکی از ابزارهای شیطان این است که آدم را به دنیا بَند میکند؛ یعنی همان دنیازدگی.
· وقتی دنیا زینت داده شد، نتیجهی آن ابتلای انسان به غفلت است. ریشهی تمام مفاسد غفلت است که انسان دیگر حیات معنوی نخواهد داشت.
· اینها امتحانهای خداست... همینکه اقتصادمان مشکل پیدا کند، فریاد که آقا ول کن، این هم شد مملکت؟ اینهمه خون و شهید را حاضریم بریزیم دور بهخاطر شکممان.
· گاهی خدا میگوید که بچهات باید برود جبهه؛ چند تای ما حاضریم که بچهمان را بفرستیم.
· خواب مؤمن یعنی یک لحظه غافل شدن. همین که داد بزنید، از جا میپرد و دیگر توقف نمیکند.
· ذکر موجب یادآوری میشود، هرچه میخواهد باشد. میتواند تلاوت قرآن یا جلسات امام حسین(ع) باشد.
· نکتهای که آقا در این بحث به عنوان آسیب مطرح میکنند، نه خودِ مال، نه خودِ مقام، نه خودِ صحابی بودن... اینها خطر نیست بلکه ابزارهایی در دست ماست. آنچه که موجب غفلت میشود، تعلقهاست.
لطفاً دیدگاه خود را بنویسید