چکیده گفتوگو
· قبل از سند چشمانداز بهصورت تاریخی و فرهنگی در نظام سیاستها، تصمیمها و برنامههای کشور حالت روزمرگی مشاهده میکنیم.
· اندیشهی چشمانداز و نگاه بلندمدت را رهبری مطرح کردند و به مجمع تشخیص مصلحت نظام احاله دادند که روی این موضوع کار بکنند که در واقع، بازوی مستشاری رهبر معظم انقلاب هستند.
· بایستی بسترها را آماده کنید. وقتی شما امتیازات متعدد میدهید، از آن طرف باید سیستمها سالم، شفاف، روشن و پرسرعت و تسهیل کننده باشد.
· آیندهنگری میگوید که الآن وضع حال محصول کارهای گذشتهی ما هست و آینده را هم ما میتوانیم با برنامهریزی و تلاش خودمان بسازیم.
· این سند باعث میشود که از اتلاف منابع و انرژیهای انسانی جلوگیری شود و از سوی دیگر برای مسئولین یک پاسخگویی جدی ایجاد میکند.
· رقبای ما هم دنبال رشد و پیشرفت هستند اما آنها به یک ابرقدرت وصل هستند. برتری ما این است که ما محکم روی پای خودمان میایستیم نه روی قلمدوش دیگران.
· جالب است ما حتی سند چشمانداز را به عنوان یک واحد درسی در هیچ دانشگاهی نداریم.
· چارچوب نظارت بایستی به گونهای باشد که مطمئن شد کل کشور به جهتی برود که موافق با سیاستهای کلی کشور باشد.
· اصولاً در فرایند نظام تصمیمسازی باید تحول داشته باشیم، نظام تصمیمسازی میتواند بستر اطمینانبخشی از رعایت سیاستهای کلی چشمانداز باشد.
· تغییر دولتها در ایران یک مفهوم خیلی عجیب و غریبی پیدا کرده؛ در صورتی که با تغییر دولتها همه کماکان بایستی در جهت کلی حرکت نمایند؛ مثل یک دو امدادی میماند.
· اصل 44 در بحث بنگاههای بزرگ هم میگوید که در ابتدا باید بستری فراهم شود که بخشهای غیردولتی، بخش تعاونی، بخش عمدهی وارداتی و بخش خصوصی فعالیت کنند، یعنی بهبود فضای کسب و کار.
· همهی این دستگاهها یک نماینده داشته باشند در یک سازمان سرمایهگذاری که سرمایهگذار خارجی فقط با یک جا سر و کار داشته باشد.
· وقتی سند مهندسی فرهنگی کشور هم مشخص و روشن شد، همه حول آن محور فعالیتهایشان را انتخاب میکنند، همافزایی پیدا میکنند و بعد باز هم سلایق گوناگون نمیتواند در کارهای مختلف دخالت کند.
· با نقشهی جامع علمی کشور انتظار میرود که نیروی انسانی چگونه از دانایی برخوردار شود.
|