|
چکیده متن
ü تدبر، گونهای ژرفاندیشی و آیندهاندیشی در یک موضوع و مسألهی علمی است و اعم از این است که ابهامی از آن مسأله در ذهن داشته باشیم یا نه.
ü تدبّر منافاتی با تفسیر ندارد، اما چیز مستقلی است برای خودش.
ü اگر از خود قرآن کریم بپرسیم، غرض از نزولش را تدبر در آیات میداند.
ü یکی از دستاوردهای تدبر- اگر به شکل جامع صورت بگیرد- درک کامل پیامهای الهی در قرآن و شناخت اعجاز قرآن کریم است.
ü از جمله مبانی تدبر در قرآن، اعتقاد به کلام خداوند بودن و بعد از آن قابل فهم بودنش است.
ü باید قرآن را با آدابش- مانند وضو- قرائت کنیم. مطالعه یک چیز است و قرائت و تلاوت چیز دیگری است.
ü اگر میگویند قرآن را با تأنی و ترتیل بخوانید، علتش این است که ذهن ما بتواند روی عبارات متمرکز بشود.
ü به هیچ وجه نباید در تلاوت قرآن عجله کنیم؛ نباید زمان محدودی برای خواندن قرآن قرار دهیم.
ü یکی از مواقع استجابت دعا هنگام تلاوت قرآن است.
ü در تدبر انسان تسلیم قرآن است و با یک ذهن صاف و پاک وارد قرآن میشود و پیشداوری ندارد اما تفسیر به رأی این است که انسان باور و اندیشهای را که دارد، برای اثبات و مشروعیت آن به قرآن استناد کند.
|