چکیده گفتوگو با استاد جاودان
چکیده گفتوگو
ü اگر انسان کمی پاکیزه باشد، حضور این ماهها را حضوری تازه، مبارک و معنوی حس میکند.
ü این دو ماه با حفظ حرمت و با همان ارزش ذاتیشان برای ماه رمضان مقدمه هستند. باید نتایج این دو ماه را در ماه رمضان ببینیم.
ü آدم هرچقدر هم که کتاب بخواند، با خواندن کتاب هیچ حکمی در درونش برای عمل پیش نمیآید. انسان باید برای حرکت و عمل از یک سرمایهی درونی برخوردار باشد.
ü ایمان یک احساس همیشگی، مداوم، کارساز و روحبخش است.
ü اگر من کسی را ببینم که از خدا میترسد، از او این ترس را میآموزم.
ü ممکن است من نتوانم کسی را بیابم که از خدا بترسد تا ترس را بیاموزم. اینجا راهش این است که خودم ترسیدن را کسب کنم.
ü آنچه که من میخوانم، میشنوم و یا میبینم، میتواند حرکت عقلانی برای من به بار بیاورد؛ اما حرکت عقلانی من را به حرکت نمیخواند.
ü این حجت ممکن است نتواند من را به حرکت دربیاورد اما چون حجت تمام شده من باید تن به این رنج بدهم تا یک انگیزهی حرکتی بهوجود بیاورم.
ü عمل، ایمان را برای آدم به بار میآورد و همین میشود ترس از خدا.
ü برای به دست آوردن چیزی مافوق این جهان مادی که همان احساس ایمانی و ترس از خدا است، انسان احتیاج به تحمل یک رنج دارد. رنجی که خودم برای خودم میخرم.
ü یکی از مشکلات زمان ما این است که تبلیغ «راحتی» میشود؛ گرچه در واقع زندگی، راحت نیست.
ü نماز اول وقت بخوانید. اگر توانستید به جماعت بخوانید و اگر هم نشد همان را اول وقت بخوانید.
ü اگر متوسل و دست به دامن باشید، امکان ادامهی عمل و مداومت بر عمل بیشتر است و امکان لغزش کم میشود.
ü توسل نه به معنای توسلات رسمی. شما وقتی در خانهی خودت با امام زمانت صحبت میکنی، این میشود توسل.
ü من غرق در سعادتم ولی در عین حال رنج هم میبرم. آن رنج من را به سعادت رسانده است. برای رسیدن به لذات این دنیایی هم باید رنج بکشی.
ü سعادت واقعی اینگونه نیست. همیشه لحظاتش راحتی است چون راحتیاش از جنس این جهان نیست بلکه راحتی جان است؛ لذتش لذت و امنیتش همیشگی است.
ü اگر کسی به مرحلهی تقوا برسد، همهجا بهوسیلهی این نیرو کنترل میشود.